Informacje o crowdfoundingu

czym  jest crowdfunding Z roku na rok crowdfounding na świecie zyskuje coraz większą popularność. Wyliczono, że już w 2011 serwis kickstarter.com (najpopularniejszy portal crowdfoundingowy na świecie) pozwolił na sfinansowanie pomysłów wartych łącznie prawie 100 mln dolarów, a łączna wartość światowych projektów crowdfoundingowych sięgnęła 1,5 mln dolarów. Nasz kraj nie pozostaje obojętny na te zmiany, a rynek finansowania społecznościowego rozwija się z roku na rok. W minionych dwunastu miesiącach ta forma współpracy pozwoliła na realizację kilkunastu przedsięwzięć wartych setki tysięcy złotych. Jakie wyróżniamy możliwości crowdfoundingu? Możemy je podzielić według charakteru podejmowanych inicjatyw. Wówczas możemy wyróżnić:

- darowiznę – ma głównie charakter charytatywny;

- wynagrodzenie – w zamian za wpłatę otrzymujemy jakieś dobro ( np. produkt lub usługę);

- inwestycja – gdy wpłacimy pieniądze inicjator udziela nam prawa do udziału w przyszłych zyskach. Z pierwszą wyszczególnioną grupą wiąże się pewne ryzyko, ponieważ pomysłodawca nie zawsze musi zrealizować projekt. Wówczas możemy utracić wpłacone środki. Inaczej jest w przypadku, gdy w grę wchodzi tak zwana przedsprzedaż. Jest to bezpieczniejsze, ponieważ mamy w tym przypadku do czynienia z prawem podatkowym i ono w pewien sposób nas chroni. Należy jednak pamiętać, że nawet i tutaj możemy natrafić na oszusta, który ukradnie nasze pieniądze. Może się tak wydarzyć w wielu przeróżnych przypadkach, m.in. gdy inwestujemy na giełdzie, czy pożyczmy pieniądze znajomym. Warto więc w każdej sytuacji zachować zdrowy rozsądek i przed wpłatą środków przeprowadzić swoisty wywiad na temat inicjatora przedsięwzięcia, a następnie dobrze sprawdzić podane przez niego informacje.

co to jest crowdfunding Pamiętajmy, jednak że u podstaw finansowania społecznościowego leży zaufanie i wspólna wiara w sukces. Warto także zastanowić się czym crowdfunding różni się od znanych zbiórek publicznych. Przede wszystkim tym, że te drugie są bardziej zinstytucjonalizowane. Pieniądze to przekazywane są na użyteczne cele Jest to rodzaj pomocy, którą przekazujemy na rzecz przeróżnych organizacji, a wpłacając środki nie oczekujemy nic w zamian. Mamy wówczas przekonanie, że wspieramy słuszną ideę. Jeżeli chodzi zaś o finansowanie społecznościowe to inicjator, który próbuje pozyskać środki oferuje w zamian jakieś dobro. Owe dobro może mieć charakter stircte materialny, jak na przykład udział w zyskach, czy otrzymanie jakiegoś produktu lub usługi, ale równocześnie może być niematerialne. Wówczas mówimy o jakimś spotkaniu, udziale w niecodziennym wydarzeniu, czy wstępie na zamknięty event.